NaamloosDenken doen we allemaal. Maar over hoe we dat op een constructieve, logische manier doen is nog niet zo veel bekend. En juist dat logisch denken is wel zo handig in een kennismaatschappij als de onze die met de minuut verandert, daarin is flexibiliteit en logisch denken een must.

De goede boodschap  is: denken kán je leren. Gewoon door het toepassen van 22 denkvaardigheden kan iedereen beter, en dus vaardiger, worden in het denken. Emiel van Doorn leert je in zijn boek niet alleen wat die denkvaardigheden zijn, maar geven naast een gedegen onderbouwing ook handige tips.

De opbouw van de denkvaardigheden kun je zien als een omgekeerde piramide.De 21 bouwstenen waaruit deze piramide bestaan zijn in lagen onderverdeeld, in oplopende moeilijkheid. De bovenste vaardigheden zijn pas na je 23e ontwikkeld.
Wat een opluchting. Mijn puber hoeft dus nog niet persé te kunnen plannen, het is normaal dat ik hem daar nog wat in moet sturen. Maar dat wil niet zeggen dat we die vaardigheden dan nog niet in andere settingen al kunnen toepassen, al dan niet met een beetje ondersteunende hulp.
De onderste 3 bouwstenen: ‘waarnemen’, ‘nauwkeurig zijn’ en ‘niet impulsief zijn’ blijken de meest belangrijke zijn. Wanneer je deze ontwikkelt, scheelt het je ongeveer de helft van de fouten die je maakt. Super effectief bij het leren dus!
Naast de piramide staat nog een denkbouwsteen, het ‘niet blokkeren’. Deze vaardigheid kan je op alle lagen in de piramide helpen een stagnatie te voorkomen. En ook dit kan je leren. Dus weg die dooddoeners als ‘je moet het maar accepteren dat je het niet kan’, ‘van een dubbeltje kan je nou eenmaal geen kwartje maken’, enz. Nee, denken kun je leren!
Kortom, Adaptief leert hiervan door veelvuldig gebruik te maken van de bouwstenen en te stellen”Als je niet voor mijn kwaliteiten gaat, moet je van mijn gebreken afblijven!”