Nieuws

20
feb

NVLM dag

Afgelopen donderdag en vrijdag organiseerde de NVLM (Nederlandse vereniging voor maatschappijleraren) haar jaarlijkse studiedagen. EEn bezoek op donderdag aan de 1e kamer was inspirerend en bijzonder interessant, mede door de discussie rondom het rapport Lage drempels, hoge dijken, hieronder te downloaden. Op vrijdag waren er inspirerende workshops en met name de keynote van Erik Akerboom, korpschef politie Nederland werd enthousiast ontvangen.

Samenvatting Lage drempels hoge dijken

12
dec

Gastcollege kritisch denken en creativiteit

Afgelopen woensdag mocht ik voor ondernemend onderwijs Den Bosch en Avans Hogeschool een middag verzorgen rondom

kritisch denken en creativiteit. Aan de vele reacties ter plekke en de evaluatie maak ik op dat het een waar succes is geweest en bijzonder leerzaam

11
apr

Staat van het onderwijs

Vandaag werd de Staat van het onderwijs overhandigd aan beide ministers van Onderwijs. De prestaties van scholieren zijn vorig jaar, net als de afgelopen 20 jaar, teruggelopen vertelde vol passie Monique Vogelsang tijdens haar boeiende presentatie. Verder ging ze in op de segregatie van scholen en afdelingen, iets wat ik ook duidelijk herken. Minister Arie Slob vertelde dat er voor het onderwijs dus een geweldige uitdaging ligt, eentje waar de Bossche vakschool al volop mee bezig is. De boodschap werd overigens niet helemaal gedeeld door de VO raad in de persoon van Paul Rosenmöller maar in het rapport vind je een duidelijke boodschap terug. Tijdens de plenaire bijeenkomst werd ik nog getipt om in dit kader te kijken naar de documentaire De witte vlucht  van Camiel Zwart. Zal ik zeker doen.

18
feb

NVLM docentendag 2018

Ook dit jaar organiseerde de NVLM (Nederlandse Vereniging voor Maatschappij Leraren) een geweldige tweedaagse. In het avondprogramma mocht ik het Vredespaleis van binnen aanschouwen waar een prachtige lezing werd gegeven door Petra Stienen. Op vrijdag volgde ik de nodige workshops waaronder die van prof. dr. Sarah L. de Lange. In haar lezing vertelde zij over radicaal-rechtse politieke partijen. Dit zijn partijen die focussen op een conflict dat burgers voelen met twee partijen: enerzijds voelen zij zich niet gehoord door de elite, anderzijds voelen zij zich bedreigd door nieuwkomers in hun land. Doordat burgers zowel de elite als de nieuwkomers als hun vijand zien, veronderstellen ze dat deze samenwerken: het lijkt hen dat de elite slechts zorgt voor de nieuwkomers, en niet voor het oorspronkelijke volk. Volgens De Lange zijn radicaal-rechtse politieke partijen geen nieuw fenomeen, maar hebben ze al succes sinds de Tweede Wereldoorlog. De partijen in de status quo (arbeiders, liberalen, socialisten) zijn steeds meer stemmen kwijtgeraakt aan radicaal-rechtse partijen en aan nieuwlinkse of groene partijen. Als belangrijkste reden hiervoor noemt De Lange globalisering: dit heeft sommige groepen mensen verrijkt, maar ook groepen verarmd. De ‘verliezers’ van de globalisering stemmen relatief vaker op radicaal-rechtse partijen, terwijl de winnaars voor nieuw-linkse partijen gaan.

18
feb

Petra Stienen met een geweldige lezing over vrede en verdraagzaamheid

Publiciste, Arabiste en senator Petra Stienen is van jongs af aan gefascineerd door scheidslijnen in de samenleving. Ze woonde in Roermond ‘aan de andere kant van het spoor’. Vanuit de wijk de Donderberg, ‘een wijk van de toekomst, waar uiteindelijk niemand meer naar toe wilde’, ontdekte ze de wereld. Ze neemt de aanwezigen mee tijdens haar eerste reis, naar de andere kant van het spoor, waar ze als vierjarige hoopte om de kermis van vorige week terug te vinden. De kermis was er niet meer, maar deze zelfde nieuwsgierigheid bracht haar in latere jaren steeds verder. Eerst op tienertoer met haar zus Ankie, in de tijd van de vredesdemonstraties tegen kruisraketten: “Ik droeg ook zo’n button met ‘Kernwapens de wereld uit’”.

Stienen legt daarop de verbinding met de docenten in de zaal. In hun klassen zitten kinderen die angst kennen doordat ze in een onveilige omgeving wonen, gevlucht zijn of zich verwant voelen met mensen in gevaarlijke gebieden. Ze citeert een passage van Eleanor Roosevelt en legt daarmee de basis van een fantastische lezing

18
feb

IPON toont laatste technologie en onderwijs

Afgelopen donderdag was ik in de jaarbeurs om de IPON te bezoeken. Daar werden de laatste ontwikkelingen getoond op het gebied van ICT en onderwijs. Er waren een aantal inspirerende workshops. DE laatste applicatie binnen Magister sprak me enorm aan en ik ben dan ook benieuwd wanneer deze operationeel wordt. Er werd verteld dat er een uitnodiging zou komen voor een inspiratiedag rondom dit nieuwe fenomeen. Zodra ik ben geweest zal ik daarvan een kort stukje schrijven.

10
jan

Leo Bormans en Geluk 2.0

Afgelopen dinsdag woonde ik een fantastische lezing bij van Leo Bormans. Dit om het afscheid van Jos de Ridder, algemeen directeur op te luisteren. Leo Bormans reist de hele wereld af als Ambassador of Happiness & Quality of life. Hij is een graag geziene gast bij programma’s als de Wereld draait door, Van Gils en gasten, RTL Late nigth en Paul Witteman. Hij inspireert middels zijn lezingen en boeken en legt duidelijk uit dat geluk maakbaar is. Kortom zijn praktijkboek 20 wegen naar Geluk is een echte aanrader, net als wanneer4 je in staat zou zijn lezingen bij te wonen. Lezingen die doorspekt zijn met humor en interactieve werkvormen.

7
dec

Examineren op Bonaire

Vandaag de definitieve bevestiging gekregen dat ik in de maand juli ga examineren op Bonaire. Dit betekent dat ik opnieuw kan kennismaken met een onderwijssysteem in een ander land als Nederland. Voor welke vakken ik zal gaan examineren wordt binnenkort duidelijk: Engels, Nederlands, Maatschappijleer of Maatschappijkunde. Intheorie vul ik de dagen met een combinatie van deze vakken.

5
okt

Geregistreerd leraaropleider

Na een intensieve en lange periode van het willen registreren van leraaropleider is vandaag, na een mooi eindgesprek waarin ik mijn stukken mocht verdedigen, de registratie als leraaropleider eindelijk voltooid. En niet alleen voltooid, maar ook succesvol afgesloten. Daarmee wordt erkend en bevestigd dat ik, na mijn opleiding als opleidingsdocent, inderdaad prima in staat ben om studenten van FLOT (Fontys Leraren Opleiding Tilburg) te coachen en begeleiden tijdens hun studie.

2
okt

Inspiratie ochtend creativiteit

Vrijdag 22 september was er in de Euroscope een prima lezing van de mensen van Philips omtrent creativiteit. Naar Russisch model werden voorbeelden gegeven en werden aanwezigen ook daadwerkelijk met een “probleem” aan het werk gezet. Creativiteit is in het onderwijs(aanbod) vaak onderbelicht. En dat terwijl in het manifest van Sander Dekker (Ministerie van OC&W) Onderwijs 2032 zo ferm wordt ingezet op 21st century skills waar juist creativiteit een prominente plaats inneemt. Kortom, prima initiatief van Fontys om de 4e jaars studenten nog eens te prikkelen.