Nieuws

1
jul

Laatste kandidaat ook geslaagd !

Zojuist zijn de uitslagen binnengekomen van het 2e tijdvak, de beruchte herexamens. Adaptief had gelukkig slechts één kandidaat met een herexamen voor economie. En vandaag werd bekend dat ook deze kandidaat geslaagd is. Daarmee heeft Adaptief opnieuw een 100% score gehaald voor wat betreft de examenleerlingen die dit jaar de praktijk hebben bezocht.

18
jun

Kandidaten gefeliciteerd

Ook dit jaar heeft Adaptief een behoorlijk aantal eindexamenkandidaten gekend. Inmiddels zijn alle uitslagen binnen en blijkt dat alle kandidaten die op examen zijn geweest op één na zijn geslaagd. Deze laatste kandidaat gaat aanstaande donderdag om half 2 Economie herkansen. Inmiddels is Adaptief begonnen met de examentraining zodat ook deze kandidaat het felbegeerde diploma kan ophalen. Dat zou dan voor het zesde opeenvolgende jaar een 100% score zijn. Nogmaals gefeliciteerd !

30
mei

Jaarvergadering ABC taal

4 juni is er weer een jaarlijkse bijeenkomst van de vereniging ABC. Opnieuw een aantrekkelijk programma. Een van de workshops is buitengewoon aantrekkelijk. Sinds enige tijd wordt reflexintegratie ingezet om kinderen met leerproblemen te helpen. Vaak zie je dat deze kinderen niet alleen een achterstand op leergebied hebben, maar ook op motorisch vlak. Reflexintegratie sluit mooi aan op onze methode, vandaar dat wij jullie kennis willen laten maken met deze invalshoek om leerproblemen aan te pakken. Hiervoor hebben wij Katrien Fornoville benaderd. Katrien woont in Geldrop met haar man en dochter, is remedial teacher en heeft ook als zodanig op school gewerkt. Inmiddels heeft zij een eigen praktijk aan huis. Katrien zal uitleg gaan geven over reflexintegratie. Op het moment zijn er twee methodes in zwang namelijk: INPP en MNRI. Katrien heeft beide opleidingen gevolgd. Daarnaast is Katrien ook Bodymap trainer. Bodymap is ontstaan uit het feit dat kinderen tegenwoordig te weinig spelen en bewegen en hierdoor een achterstand (kunnen) oplopen.

30
mei

OPR bijeenkomst

Zoals men weet vergadert de Ondersteuningsplanraad , in de volksmond OPR, een aantal malen per jaar. Het gaat dan over de besteding van de gelden die beschikbaar worden gesteld voor extra hulp binnen het VO. Vanzelfsprekend zijn de leden van de OPR allen enorm betrokken bij de extra ondersteuning voor de kwetsbare groep leerlingen. Ook afgelopen week was er weer een vergadering.

30
mei

Opleiding coach/begeleider

Vandaag was al weer de 3e bijeenkomst van de opleiding tot coach/begeleider. Na vorige week uitgebreid stilgestaan te hebben bij kernkwadranten en een presentatie die ik gegeven heb over het fenomeen intervisie, ben ik vandaag aan de slag gegaan met coaching en slecht nieuwsgesprekken. Mijn minimanifest (omschrijving leerdoel) is nu compleet en gaat onverkort naar de cursusleiders. 16 juni volgt een individueel coach traject en ik ben razend benieuwd wat ik daar weer van op steek. Overigens geef ik in oktober een presentatie van Edward de Bono’s Six Hats Thinking als intervisiemethode.

17
apr

Staat van het onderwijs – Congres Inspectie OC&W

Afgelopen woensdag was de dag van de Inspectie voor het onderwijs. Deze  werd gehouden in een wel heel bijzondere accommodatie: De Fabriek in Utrecht. Het thema van de dag was de Staat van Het Onderwijs. Na het algemene gedeelte waar minister Bussenmaker en staatssecretaris de verschillende Staten mochten ontvangen, was het tijd voor de workshops en lezingen. De lezing en woorden van Eric van ’t Zelfde, schooldirecteur in Rotterdam hebben me het meest geraakt:

“We hebben de hele dag gehoord over vernieuwing binnen het onderwijs. Hoopvolle verhalen en goede ideeën waardoor je morgen vol goede moed weer aan het werk gaat. Maar er is ook een andere werkelijkheid, en die moet zeker benoemd worden. Er zijn in Nederland 604.000 kinderen die onder de armoedegrens leven. In dit land. In Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven. Maar ook in Limburg of in de oude Veenkolonieën. Het is nog altijd bepalend voor je toekomst waar je wieg staat. En ik vind dat dit niet zo mag zijn.
We hebben discussies over de te vroege selectie in het onderwijs. Maar eerlijk gezegd selecteren we in het onderwijs al in een heel vroeg stadium. We selecteren op etniciteit, op kleur, op het opleidingsniveau van de ouders. De armoede neemt toe, en die beperkt deze kinderen in hun kansen op school en op de arbeidsmarkt.” De laatste opmerking van hem, met een duidelijke boodschap richting  OC&W was: “Vandaag gaat het over de Staat van het Onderwijs, maar naar mijn idee is het Onderwijs van de Staat”.

 

 

10
apr

Staatsexamen

Zaterdag 9 april was de jaarlijkse examinatorendag in Amersfoort. De dag was zoals gewoonlijk in het Lodensteincollege. De dagvoorzitter wist duidelijk en helder uiteen te zetten wat er zoal het afgelopen jaar gepasseerd is. Bovendien werd duidelijk dat het aantal staatsexamens opnieuw is toegenomen, met name in het VSO. De verschillende workshops maakten duidelijk dat RT(T)I toetsing het nieuwe kader is. Bovendien dienen examinatoren onafhankelijk van elkaar een cijfer te geven voor de verschillende onderdelen. Dat komt, zo is mijn mening, de betrouwbaarheid en validiteit ten goede. Het beoordelen van het sectorwerkstuk was een aparte workshop. Tot slot werd medegedeeld dat examinatoren ook ingezet kunnen worden voor de CE 3e tijdvak. Aan het einde van de dag werd het boek 150 jaar staatsexamens uitgereikt waar een mooi portret in stond van Willem Norbruis, een gewaardeerde GMR OMO collega.

23
mrt

Wim Daniëls en straattaal

Woensdag 23 maart gaf Wim Daniëls, Neerlandicus en bekend van zijn boeken, tijdens het OMO GMR congres een sprankelende uiteenzetting rondom het ontstaan en de waarde van straattaal. Met zijn bekende humor en doorspekt van mooie details vertelde hij dat straattaal eigenlijk een vrij jonge taal is. Eigenlijk bestaat straattaal pas 100 jaar. Doordat kinderen niet meer na de basisschool (lagere school) onmiddellijk moesten gaan werken, maar naar school konden, kreeg men te maken met een nieuw fenomeen: de jongeren. Nu kregen zij een podium, mede door de muziek in de jaren ’50, de verschillende muziekbladen die zich richtten op de jongeren. Nu kennen ze verschillende podia zoals internet en social media. Na afloop vertelde hij dat er zojuist een nieuw boek getiteld De tambour-maître van hem verschenen is, wat een ware aanrader is.

10
mrt

150 jaar staatsexamen

Al een aantal jaren neem ik staatsexamens Nederlands, Engels en Maatschappijleer 1 en 2 af. Op 19 maart wordt op een feestelijke wijze in Utrecht gevierd, dat dit jaar de Staatsexamens 150 jaar bestaan. Er zullen diverse sprekers vanuit het onderwijs aanwezig zijn. Ook dit jaar is het aantal af te nemen staatsexamens toegenomen.

10
mrt

Symposium de Nieuwste School groot succes

Woensdag 9 maart was in Tilburg het reeds lang aangekondigde symposium, gehouden vanwege het 10 jarig bestaan van de Nieuwste School. Thieu Besselink van Learning Lab hield een mooi betoog rondom de grotere ontwikkelingen die momenteel aan de orde zijn in onderwijsland. Met een mooie metafoor rondom een kikkervisje die nog net geen volwaardige kikker was opende hij zijn presentatie. Maar natuurlijk was professor dr. Luc Stevens de spreker die mij het meest inspireerde. Opnieuw liet hij duidelijk horen dat pedagogiek een vaardigheid is die voorwaardelijk is om goed om te gaan met leerlingen. Dat een kanteling van instructie en opbrengstmodel naar relatiemodel onvermijdelijk is. Een shift, een verschuiving van curriculum centraal naar ontwikkeling centraal. Ook de diverse workshops gaven een mooi inkijkje voor wat betreft de onderwijsfilosofie van de Nieuwste School. Na afloop werd de bezoeker nog getrakteerd op een mooie uitgave getiteld “De 10 paradoxen van het onderwijs” Al met al een geslaagde middag