Nieuws

23
feb

Symposium Vernieuwend Onderwijs

De Nieuwste School organiseert op  woensdagmiddag 9 maart  2016 een symposium. Het wordt één van de vele evenementen die de school rondom het 10-jarig bestaan organiseert. Het symposium krijgt een landelijk karakter en is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in het onderwijs of daar bestuurlijk of politiek bij betrokken zijn.

We zien dat vernieuwend onderwijs in de belangstelling staat. Op veel scholen wordt erover gepraat en gediscussieerd. Maar er zijn ook scholen die het gewoon doen. De Nieuwste School bijvoorbeeld! En dat al 10 jaar lang! Er is interesse  voor onderwijsvernieuwing vanuit VO-scholen, politiek, de VO-raad (onderwijs 2032) en de gemeente Amsterdam. Er worden nieuwe scholen opgericht en er zijn meer aanmeldingen op vernieuwingsscholen. De Nieuwste School staat met haar onderwijs symbool voor deze onderwijsvernieuwing en zal  de innovaties vanuit diverse invalshoeken belichten tijdens dit symposium.
Via “grote” en “kleine” verhalen worden toekomstdromen en ontwikkelingen nader bekeken. Vanuit wetenschappelijke hoek, maar ook vanuit de praktijk, aangevuld met ervaringen van oud-leerlingen en docenten, ook van andere vernieuwingsscholen.

Onderwijs wethouder in Tilburg, Marcelle Hendrickx zal het symposium openen. Daarna delen interessante sprekers hun visie, zoals Luc Stevens (directeur NIVOZ) en Jelmer Evers (learning expert en innovator). Aansluitend organiseren we 18 verschillende inhoudelijke en aan de  praktijk gerelateerde ateliers waarvan u er twee naar keuze kunt bijwonen.

Deelname aan het symposium is gratis, maar vol = vol. Het programma start rond 14.00 uur en zal tegen 18.00 uur eindigen.

11
feb

Studiedag staatsexaminatoren

9 april 2016 wordt in Amersfoort weer de jaarlijkse studiedag voor examinatoren georganiseerd. Daar zullen naast de diverse keynotes ook een drietal workshops gegeven worden voor de betreffende vakken. Mijn belangstelling gaat uit naar Engels, Nederlands en Maatschappijleer 1 en 2 omdat ik de afgelopen jaren daarin geëxamineerd heb. Verder zal er weer aandacht zijn voor het RTTI toetsen en de nieuwste snufjes waarmee gefraudeerd kan worden. Vorig jaar werd hier al aandacht aan besteed door Joek van Werkhoven, maar technisch is er inmiddels al weer veel meer mogelijk dan vorig jaar.

10
feb

Anders omgaan met (op)voeden.

Onlangs mocht ik kennis maken met Mariëlle Alberts. Ook zij heeft een bijzondere kijk op kinderen, die praktijk Adaptief erg aanspreekt. Niet kijken naar kinderen en ze zo snel mogelijk voorzien van een etiket, maar zien dat alle kinderen uniek zijn. Zelf zegt zij hierover: “Veel ouders zien dat hun kind “anders” is en zodra het kind naar school gaat, lopen deze kinderen en hun ouders vaak tegen problemen aan binnen dit systeem. Al heel vroeg worden er allerlei testen losgelaten op het kind en krijgt het een label. Bijvoorbeeld ADHD, ADD, PDD-NOS, Asperger, Dyslexie. Zijn deze kinderen ook echt anders en waarom worden deze kinderen zo vaak gelabeld met stoornissen binnen het autistisch spectrum? Allereerst zou ik je willen adviseren om het boek te lezen van Drs. K.M.W. Janssen: “Kinderen bewust (op)voeden”. Een aanrader voor alle ouders en opvoeders, die signalen zien dat hun kind “anders”  is en moeite heeft met functioneren binnen het systeem of last heeft van steeds terugkerende gezondheidsklachten. Drs. K.M.W. Janssen beschrijft alle factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een stoornis in het autistisch spectrum. Het boek is geschreven vanuit een holistische visie.

Verder denk ik zeker dat deze kinderen ook echt “anders” zijn, maar labelen niet de oplossing is. Het kind krijgt een stempel en binnen de reguliere therapieën krijgen ouders handvaten om met de problematiek om te gaan. Vaak worden ook medicijnen ingezet, bij deze vaak nog heel jonge kinderen, waarvan we nog lang niet weten wat de gevolgen zijn op lange termijn voor de ontwikkeling van de hersenen.Mijn overtuiging is, dat ieder kind uniek is. Het zijn allemaal pareltjes met een uiterst gevoelig systeem en unieke talenten en gaven.  Ze worden ook wel Nieuwetijdskinderen genoemd. Deze kinderen worden geboren met een uiterst gevoelig zenuwstel, maar als je moet functioneren in een omgeving, met zoveel voor het lichaam onbekende prikkels, dan kan dit systeem overbelast raken. Veel van deze kinderen raken overprikkeld en ieder kind uit dat op zijn eigen manier. Het ene kind wordt druk en onhandelbaar, terwijl het andere kind zich juist gaat terug trekken. Vaak spelen angsten een grote rol, omdat het kind zijn omgeving als onveilig ervaart. Veiligheid is de basisvoorwaarde voor een kind, om zich te kunnen ontwikkelen tot een gezonde en evenwichtige volwassene. Een verandering vraagt niet om labelen, maar om anders denken.” Meer weten? Ga dan naar de website http://www.pureenergy-lifestyle.nl/

10
feb

Ouders in de branding 2016

Vanaf 15 februari kan er weer ingeschreven worden voor de jaarlijkse conferentie Ouders in de branding. Het programma is nog niet bekend maar via de website volgt zo spoedig mogelijk de invulling van de dag.

28
dec

Velon congres in Brussel

Het Congres voor Lerarenopleiders 2016 dat op uitnodiging van de Vereniging Lerarenopleiders Vlaanderen (VELOV) en Nederland (VELON) georganiseerd wordt, vindt plaats op donderdag 4 en vrijdag 5 februari 2016 aan de Vrije Universiteit Brussel. Het congres wordt georganiseerd door de Vrije Universiteit Brussel – Interfacultair Departement LerarenOpleiding (IDLO).Het congres is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het opleiden en/of professionaliseren van leraren: opleiders in lerarenopleidingen, opleiders in scholen, betrokkenen bij professionalisering van leraren en lerarenopleiders, en leidinggevenden, politici en beleidsmakers.

11
dec

Stibco studiedag

8 April 2016 is het weer zover. De jaarlijkse studiedag van Stibco. Vanaf nu kunt u zich al inschrijven. Als inspiratiebron moet u zeker inschrijven voor de workshop van Emiel van Doorn en mogelijk wat literatuur aanschaffen. Ook de spellenmarkt is aanwezig.

20
nov

Eerste bijeenkomst Academische Opleidingsschool

Afgelopen donderdag was de eerste bijeenkomst van alle AOS-DB studenten. Vol enthousiasme arriveerden ze op de Bossche vakschool, zo’n 25 in totaal. Alle vakken, wiskunde, Engels enz. waren ruim vertegenwoordigd. Met behulp van een interactieve bijeenkomst en een multimediale presentatie werd de studenten duidelijk wat er het komende halfjaar van ze verwacht wordt. Vol met informatie en een mooie (digitale) evaluatie werd de bijeenkomst om 4 uur besloten.

7
nov

Lezing abc-Taal Ledenvergadering

Vandaag was de Algemene ledenvergadering abc-Taal.nl. Deze vereniging werkt met methode de Haan, waar ik een aantal jaren geleden een opleiding heb gevolgd. Vandaag mocht ik een lezing/workshop verzorgen met als thema: “Methode de Haan….en wat nu !?” De multimediale presentatie volgt zo snel mogelijk op deze site. De aanwezigen reageerden allen spontaan en erg enthousiast op de verschillende thema’s. Met name het blokkenmodel van Emiel van Doorn was leidend in de presentatie, maar daarnaast ook Reuven Feuerstein en de Bono. Verder heb ik reclame gemaakt voor de jaarlijkse dag van Stibco in Bodegraven. Inmiddels kun je jezelf daarvoor opgeven. Ook de conferentie Ouders in de branding heb ik genoemd, maar daar kun je jezelf helaas nog niet voor inschrijven. De gebruikte presentatie kunt u hier nog eens bekijken:

Presentatie ledenvergadering abc-Taal.nl

 

5
nov

Future skills 21e eeuw

In het blad Kunstzone, vaktijdschrift voor CKV docenten heb ik een artikel geschreven wat door mijn onderzoek
naar Future Skills weer opnieuw actueel geworden is. Het artikel staat hier om nog eens rustig na te lezen. Future skills zijn vaardigheden die de leerling van de 21e eeuw hard nodig heeft om zich staande te houden in de voortdurend en snel veranderende wereld staande te houden. Deze vaardigheid is ontleend aan het gedachtegoed van Edward de Bono, de auteur van tientallen boeken met als thema Denkvaardigheden. Met behulp van het door hem ontwikkelde CoRT programma is de leerling beter in staat om problemen op te lossen. Onderzoek leert dat door het aanleren en gebruik van dit programma de cognitieve prestaties met 40% toenemen.

2
nov

Academisch jaar van start

Academisch opleidingsjaar weer van start. In de derde week van november komen er opnieuw studenten van Fontys naar de Bossche vakschool. Ze gaan daar in het kader van de academische opleidingsschool Den Bosch een start maken met hun opleiding tot leraar Nederlands, Engels of Biologie. De centrale bijeenkomsten zullen ook bezocht worden door studenten van andere scholen zoals Rodenborgh, Maurick college en Jeroen Bosch.